Børnehaven arbejder ud fra Rudolf Steiners pædagogik
Nøgleordene her er: rytme, efterligning, sang, fantasi, fællesskab, leg, livsglæde, eventyr og årstidsfester. Barnet skal omgives med tryghed, glæde og harmoni. Pædagogikken bygger på en respekt for barndommen som noget enestående, der skal værnes om.
Alle børn efterligner, især i denne deres første syvårsperiode, derfor er de voksne i børnehaven beskæftiget med opgaver, som børnene kan efterligne. De voksne forbereder festerne, laver dukker, snitter legetøj, saver brænde, gør rent, laver mad, ordner have m.m. Børnene kan være med til det hele, og det er vigtigt, at de ser, at den voksne er i gang og udfører arbejdet med lyst og glæde - og at det har betydning!
De voksne skal være positive efterlignelsesværdige og kærlige autoriteter; voksne, barnet kan stole på og have som forbilleder. Vi viser børnene, at der findes værdier, som det er værd at værne om, og at det vi gør sammen, har en mening.
Vores legetøj er lavet af naturmaterialer som uld, silke, bomuld, træ og kogler. Det er enkelt udført for derigennem at appellere til børnenes sanser, kreativitet og fantasi. Barnet bliver ikke foræret et færdigt endeligt fastlåst produkt, men får mulighed for selv at forme sin leg i den retning, den nu skal tage. Barnet er et sansende væsen, og ved at lege med legetøj af naturmaterialer genkender barnet den verden, det er en del af og spejler sig i den. Igennem legen i skoven og haven, i sanglegene og ved festernes markering af årstidernes skiften oplever børnene en tryg og sammenhængende verden. I børnehaven møder børnene tilværelsens mest enkle elementer og bliver trygge ved dem. De oplever et fællesskab mellem børn og voksne. Og mellem menneske og natur.
Kl. 7.00-8.45: Børnene afleveres glade og friske og er klar til dagen
Kl. 9.00-10.45: Sangleg efterfulgt af formiddagsmad og fri leg eller dagens aktivitet
Kl. 11.00-11.45: Eventyr efterfulgt af frokost
Kl. 12.00-14.00: De mindre børn puttes og de større børn har fri leg
Kl. 14.00: Eftermiddagsmad (børn kan hentes før eller efter)
Kl. 17.00: Børnehaven lukker
Årstidsfester
Høstfesten
Vi fejrer, at høsten er kommet i hus; tager på bondegårdstur, kærner smør, maler mel, bager brød og binder høstkrans. Til sidst fejrer vi, at høsten er kommet i hus med Høstfesten.
Michaelsfesten
Op til festen fremstiller vi sværd og stjernebånd, børnene slås mod dragen, og i sangleg og eventyr synger og hører om ridder Georg, der slås med dragen. På selve festdagen bliver børnene slået til Sct. Michaelsriddere.
Lanternefesten
Den holdes omkring Mortens aften. Vi fremstiller lanterner på et forældremøde, og børn og forældre går ud i skoven ved tusmørke for at møde den gamle Morten, som er ham, der passer på skovens dyr, planter og væsner.
Adventsfesten
En spiral bliver formet af gran og mos på gulvet i børnehaven. Børnene følger den ind og tænder et lille lys ved det store lys i spiralens midte, mens der bliver sunget julesange. Når alle sidder rundt om spiralen, hører vi et adventseventyr.
Nissefesten
Vi er nisser, som spiser risengrød og synger og leger alle de nissesange, vi kender. Vi bliver inviteret op til Lille Nissen, som har sit syværksted oppe på loftet.
Julefesten
Børnene synger og opfører et krybbespil for forældrene. Vi har sunget og spillet det ved sangleg i hele december måned.
Helligtrekongerfesten
Vi afslutter julen med, at hyrderne i krybbespillet ikke er med mere. Nu er det de tre konger, som er med. Vi spiller det efter juleferien og frem til Helligtrekonger.
Fastelavn
Børnene ringer spirene frem fra jorden med deres fastelavnsris, og den voksne fortæller et eventyr ud fra børnenes udklædninger. Vivælger et men til fastelavn f.eks. på slottet, i skoven, cirkus Lindholm eller under vandet.
Påskefesten
Vi sår små påskehaver, og til festen går vi ud for at finde de påskeæg, som påskeharen måske har gemt. Bagefter går vi hjem og klinker dem.
Majfesten
Fest for forældre og børn, hvor vi først vedligeholder børnehaven samt gør Majstangen klar, og hvor vi til slut danser om Majstangen.
Pinsefesten
Alle børn kommer i hvidt tøj. Vi har lavet pinsefugle og tager dem med i haven for at hilse på havens fugle, og vi puster sæbebobler.
Sommerfesten
Vi tager afsked med skolebørnene. Alle børn får en blomsterkrans og deres mappe med hjem. Forældre, børn og bedsteforældre hygger sig med sangleg og fællesspisning.